Wednesday, March 16, 2022

שאלות ובקשות של חנה ואסתר: גישה למפתחות להיפוך עת צרה לעת רצון

בס"ד

יג אדר, תשפ"ב

ביום זה של תענית אסתר אנו מתחננים לה' לקראת פורים כדי להזכיר לצום ולתפילות המשמעותיים שהוצעו לה' בזמן מרדכי ואסתר. הבה נבחן כמה מהבקשות הרגילות שאנו פונים לה' כשיש לנו צרכים קשים.


הגמרא בתענית מזכירה את שלושת או ארבעת המפתחות שנמצאים בידי ה' שלא מסר לשליח: מפתחות הלידה, תחיית המתים, הגשם והפרנסה.


גמ' תענית ב.

אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: שְׁלֹשָׁה מַפְתְּחוֹת בְּיָדוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁלֹּא נִמְסְרוּ בְּיַד שָׁלִיחַ, וְאֵלּוּ הֵן: מַפְתֵּחַ שֶׁל גְּשָׁמִים, מַפְתֵּחַ שֶׁל חַיָּה, וּמַפְתֵּחַ שֶׁל תְּחִיַּית הַמֵּתִים. מַפְתֵּחַ שֶׁל גְּשָׁמִים — דִּכְתִיב: ״יִפְתַּח ה׳ לְךָ אֶת אוֹצָרוֹ הַטּוֹב אֶת הַשָּׁמַיִם לָתֵת מְטַר אַרְצְךָ בְּעִתּוֹ״. מַפְתֵּחַ שֶׁל חַיָּה מִנַּיִן — דִּכְתִיב: ״וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת רָחֵל וַיִּשְׁמַע אֵלֶיהָ אֱלֹהִים וַיִּפְתַּח אֶת רַחְמָהּ״. מַפְתֵּחַ שֶׁל תְּחִיַּית הַמֵּתִים מִנַּיִן — דִּכְתִיב: ״וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה׳ בְּפִתְחִי אֶת קִבְרוֹתֵיכֶם״.

 

בְּמַעְרְבָא אָמְרִי: אַף מַפְתֵּחַ שֶׁל פַּרְנָסָה, דִּכְתִיב: ״פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ וְגוֹ׳״. וְרַבִּי יוֹחָנָן, מַאי טַעְמָא לָא קָא חָשֵׁיב לְהָא? אָמַר לָךְ: גְּשָׁמִים הַיְינוּ פַּרְנָסָה.

 

המהרש"א שם מתעמק בבחירה הספציפית של פסוקים המוצעים כמקורות שכן ישנם בחירות אחרים שנראים ראויים שבהם ה' משתמש במפתחות כדי להציע עזרה:

 

מהרש"א שם

של חיה דכתיב ויזכור וגו' יש לדקדק אמאי לא מייתי קרא דלעיל מיניה גבי לאה דכתיב וירא ה' כי שנואה לאה ויפתח את רחמה וי"ל דניחא ליה לאתויי קרא דרחל שנסמך מלת ויפתח לשם וישמע אליה אלהים ויפתח וגו' וכן בשל גשמים יפתח ה' לך וגו' ובתחית המתים כי אני ה' בפתחי את וגו' אבל האי קרא דלאה לא נסמכה הפתיחה לשם .......ומיהו בפותח את ידך אע"ג דלא נסמך לשם דרשו בו כן לפי שפותח ומשביע הם בלשון נסתר ושינה לכתוב ידך בלשון נוכח ולא כתיב ידו בלשון נסתר לדרוש מיניה ידך ולא ע"י שליח.....

 

מהאמור לעיל אנו רואים שהגורם העיקרי לשימוש בפסוק הוא ששם ה' משמש בסמיכות ישירה לנוסח פתח. החריג היחיד הוא מפתח הרביעי של פרנסה, שאינו מכיל את הגורם העיקרי הזה ורבי יוחנן מכניס אותו יחד עם מפתח הגשם המספק פרנסה.

 

אפשר להשתמש בבייס-הספר כדי לשפוך אור על דרשה זו על ידי ביצוע השלבים המוצגים במסך הבא כדי לחפש בתנ"ך את כל המקרים שבהם שם ה' מופיע בסמוך לשורש פתח:

 


1) בחר שורש מהגדרות החיפוש בצד ימין

2) בסרגל החיפוש, הזינו את המילה פתח ואחריה רווח וכוכבית (תו כללי כמחזיק מקום למילה שנייה)

3) לאחר שימוש במתג מימין לסרגל החיפוש כדי לפתוח את החיפוש המתקדם, פתח את הכרטיסייה חלקי דיבור (כרטיסייה שלישית מימין)

4) רשימה אנכית של מונחי חיפוש תופיע בצד ימין. לחץ שם על השורה עם פתח ולאחר מכן בחר פועל בתפריט הנפתח סוג מילה. לאחר מכן לחץ על השורה עם הכוכבית ובחר ללא קידומת מהתפריט הנפתח של קידומת , והשם: שם קודש מהתפריט הנפתח סוג אובייקט

5) פתח את הכרטיסייה מרחקים (שני מימין)

6) ודא שתיבות נבחרות בתפריט הנפתח יחידת מרחק מילה למילה והזן טווח מרחק של 0 עד 0 בעזרת המחוון

7) בחר את הלחצן לא לפי הסדר בפינה הימינית העליונה של סרגל החיפוש

8) לחיצה על כפתור החיפוש תציג את ששת הפסוקים לעיל.

·         בשורות 1, 3, 6 אנו רואים את הפסוקים שצוטטו על ידי הגמרא

·         ניתן להסיר את שורות 4 ו-5 מהחשבון מכיוון שגי יפתח אל מתייחס לשם מקום בניגוד לפעולה ספציפית שנעשתה על ידי ה'

·         שורה 2 היא מקרה חריג מאוד מעניין שבו פתחון הפה של אתון הבלעם מוזכר במקום אחר בגמרא כאירוע חד פעמי שהתרחש זמן קצר לאחר בריאת העולם.

 

באופן מעניין, בברכה השנייה של שמנה עזרה, אנחנו בהחלט יכולים למצוא את כל ארבעת המפתחות:

אתה גבור לעולם ד' מחיה מתים אתה, רב להושיע, משיב הרוח ומוריד הגשם, מכלכל חיים בחסד, מחיה מתים ברחמים רבים, סומך נופלים, ורופא חולים, ומתיר אסורים, ומקים אמונתו לישני עפר........מלך ממית ומחיה ומצמיח ישועה. ונאמן אתה להחיות מתים. ברוך אתה ה' מחיה המתים

 

להחיות מתים, בנוסף ל"תחיית המתים" שלעתיד, יכולה לשמש בנוסף כמשל לתיאור עזרה לגדל את הנמוכים כמו הנופלים, החולים והכלואים. רמז נוסף למלך ממית יכול להיות השפלת אנשים גבוהים ואדירים.

 

באופן מעניין למדי, הטור מזהה רמזים נוספים לארבעת המפתחות ב51 המילים הכוללות של הברכה:

 

טור או"ח ס' קיד

גבורות יש בו 51 תיבות כמנין תיבות שבארבעה פסוקים שמהם הברכה הוסדה. שנאמר בהם מ'פ'ת'ח' ואינן נמסרין ביד שליח

  • גשמים (מטר) (דברים כח.יב) "יפתח ה' לך...את שמים לתת לך מטר…" 23 תיבות
  • פרנסה (תהלים קמה.טז) "פותח את-ידך ומשביע…" 7 תיבות
  • תחיית המתים (יחזקאל לז.יג) "וידעתם כי אני ה' בפתחי את קברותיכם…." 11 תיבות
  • חיה (בראשית ל.כב) “ויזכר אלקים את רחל וישמע אליה אלקים ויפתח את רחמה10 תיבות

 

באופן מעניין למדי, הניסוח ממית ומחיה מגיע מלא אחר מאשר תפילת חנה שהיא אולי התגובה המפורסמת ביותר בתנ"ך לשימוש באחד המפתחות - זה של לידה. הוא מכיל סדרה המכילה שבחים לה' שעליו הגורל שלנו תלוי אם לרע או לטוב:

(שמואל א:ב:ו) ה' מֵמִית וּמְחַיֶּה מוֹרִיד שְׁאוֹל וַיָּעַל . ה' מוֹרִישׁ וּמַעֲשִׁיר מַשְׁפִּיל אַף מְרוֹמֵם . מֵקִים מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן......

 

שפיכתה של תפילה לה' בפתיחת ספר שמואל דומה בולט למצוקת אסתר במגילה. דבריה של חנה שצוטטו לעיל מזכירים לנו נושאים דמויי פורים, של היפוך עתידות גדול בדומה למרדכי/אסתר נגד המן.

 

אבל זו רק ההתחלה, שכן יש לנו קווי דמיון בולטים בניסוח בין הסיפור של חנה לסיפור של אסתר:

 

(שמואל א א:טו) וַתַּעַן חַנָּה וַתֹּאמֶר לֹא אֲדֹנִי אִשָּׁה קְשַׁת רוּחַ אָנֹכִי וְיַיִן וְשֵׁכָר לֹא שָׁתִיתִי וָאֶשְׁפֹּךְ אֶת נַפְשִׁי לִפְנֵי ה'

(אסתר ה:ז) וַתַּעַן אֶסְתֵּר וַתֹּאמַר שְׁאֵלָתִי וּבַקָּשָׁתִי

(אסתר ז:ג) וַתַּעַן אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה וַתֹּאמַר אִם מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ הַמֶּלֶךְ וְאִם עַל הַמֶּלֶךְ טוֹב תִּנָּתֶן לִי נַפְשִׁי בִּשְׁאֵלָתִי וְעַמִּי בְּבַקָּשָׁתִי

 

במיקומים אלה, יש לנו שלושה מתוך ארבעת הרצפים של ותען...ותאמר בכל התנ"ך. בנוסף, בפסוק הראשון והאחרון למעלה, יש לנו את המופעים היחידים בתנ"ך של ותען...ותאמר...נפשי

 

יתרה מכך, לחלק הזה של המגילה שבו אסתר ניגש לאחשורוש ומזמין את המן לשתי סעודות, יש ייחודיות משלה. אמנם ישנם מספר מקומות שיכולים להיחשב לנקודות מפנה בסיפור המגילה, אך פסוקים אלו תופסים את מרכז המגילה בפסוקים ובספירת התיבות. הפסוק שהבאנו לעיל (אסתר ה:ז) הוא הפסוק האמצעי המדויק (ה84) מבין 167 הפסוקים שלו. לפי המאגר הפנימי בבייס-הספר יש 3,044 מילים במגילה (אנא תקנו אותי אם אני טועה) ושתי המילים האמצעיות (1522, 1523) מודגשות ממש בפסוק הבא:

 

(אסתר ה:ח) אִם מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ וְאִם עַל הַמֶּלֶךְ טוֹב לָתֵת אֶת שְׁאֵלָתִי וְלַעֲשׂוֹת אֶת בַּקָּשָׁתִי יָבוֹא הַמֶּלֶךְ וְהָמָן אֶל הַמִּשְׁתֶּה אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה לָהֶם וּמָחָר אֶעֱשֶׂה כִּדְבַר הַמֶּלֶךְ

 

איפה יש לנו את ההופעה הנוספת היחידה של המילה שְׁאֵלָתִי (והביטוי אֶת שְׁאֵלָתִי) בתנ"ך? הלא הוא, בסיפורה של חנה זמן קצר לפני שהיא מתחילה את התפילה שלה.

 

(שמואל א א:כז) אֶל הַנַּעַר הַזֶּה הִתְפַּלָּלְתִּי וַיִּתֵּן ה' לִי אֶת שְׁאֵלָתִי אֲשֶׁר שָׁאַלְתִּי מֵעִמּוֹ

 

ניתן לראות שהניסוח של שאלה קשור לנוסח שאול או תהום. כל אחד מהאישים הללו מצא את עצמו בבור עמוק, בעניין שבו הם התחננו לה' להעניק חיים.

 

כל אחד מהם חווה היפוך מזל כאשר ה' ענה לתפילות שלהם.

 

כל אחד מהם מילא תפקיד חיוני במאבק החיים והמוות שלנו נגד עמלק:

·         חנה: שתפילות שלה נענו עם בן שיהרוג את אגג וימנה את שאול המלך שילחם נגד עמלק

·         אסתר: שתפילות שלה יחד עם מרדכי תביא לנצח נגד צאצאי אגג, המן ובניו

 

יה"ר שה' יענה תפילותינו ביום י"ג אדר הזה.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.