יום שמיני לימי חנוכה, תשפ"ג
ראה הוראות ודוגמאות כיצד להשתמש ביכולת החדשה הזו.
- השתמש בכתובת ה-URL הבאה
- השתמש בכתובת ה-URL הבאה
- השתמש בכתובת ה-URL הבאה
כעת ניתן להעביר פרמטרים של כתובת אתר כדי להתמקד/התקרב ישירות ליחידים באילן היוחסין התנ"כי ואפילו להציג ולהנפיש נתיבי קשר. זכור את דבר תורה לחנוכה שהופיע כאן לפני שנתיים והנפשה הנחמדה שחיברה את זרבבל בחזרה לאדם הראשון?
עכשיו אתה יכול ליצור קישור שייצור מיד את ההנפשה הזו (וגם בין כל שני אנשים קשורים אחרים) בצורה הבאה:
https://basehasefer.com/#/3Dtree?name=אדם&name2=זרבבל&animate=T&darkmode=F
2) עמוד מפת אתר זמין כעת מקישור בצד שמאל של מסך בייס-הספר ומתוך תפריט ההתחלה.
אתה יכול לבדוק את רשימת השינויים המלאה כאן.
בחזרה לכותרת הפוסט בבלוג הזה והקשר שלו לחנוכה.
בדרך כלל, כשאנו חושבים כיצד לחגוג את חנוכה, עולה בראש, מצוות הדלקת הנרות לפרסם את נס של פך השמן, אשר שופכת אור על נס המלחמה של "רבים ביד מעטים".
אם נסתכל מקרוב, יש דינמיקה נוספת שמתרחשת מאחורי הקלעים.
כשאנו קוראים את "על הנסים" לחנוכה בתפילה ובברכת המזון, אנו רואים יון שמטרתו היתה לעקור תורה ומצוות' ובנוסח מעניין:
כשעמדה מלכות יון הרשעה על עמך ישראל להשכיחם תורתך ולהעבירם מחקי רצונך
לכאורה, מטרת התשועה הגדולה שבוצעה על ידי ה' תהיה להפוך את מאמצי היונים.
נראה שנוסח הרמב"ם, בפתיחת הלכות חנוכה (הל' מגילה וחנוכה ג:א), משקף את אותו מושג בכך שהוא מתאר אותו כשורש הבעיה שהצריכה ישועה.
בבית שני, כשמלכי יון גזרו גזרות על ישראל, ובטלו דתם, ולא הניחו אותם לעסוק בתורה ובמצוות
כמו בחגים רבים, קיימת חובת קריאת התורה במהלך חנוכה וחובה של הפטרה בימים בהם החג חל להיות בשבת.
המשנה במגילה ל: מציינת בפשטות שאותו קריאת התורה היא "בחנוכה בנשיאים" והדף הבא מתאר את ההפטרות:
ומפטירין בנרות דזכריה (זכריה ב:יד - ד:ז), ואי מיקלע שתי שבתות, קמייתא בנרות דזכריה, בתרייתא בנרות שלמה (מלכים א ז:מ - ז:נ)
ביום השמיני מתחילין ביום השמיני וגומרין כל הסדר ויש מקומות שקורין עד פרשה ראשונה של בהעלותך כדי להשלים של חנוכה בסדר הנרות ומנהג יפה הוא
כאן תוספות מציגה את הרעיון שקריאה המחוברת לחנוכה יכולה להיות סוג של פרסום הנס, אבל היא משפיעה רק כאשר הקריאה עוסקת בהדלקת נרות כגון נרות זכריה. נראה שגם זה היה נכון אם היה אפשרי ששבת חנוכה שנייה תיפול בראש חודש, שהפטרת נרות שלמה הייתה מקבלת עדיפות על פני הפטרה של ראש חודש.
אף על פי שנראה שמדובר במנהג נוסף מאוחר יותר, לא יהיה מפתיע, באמצעות הרעיון של תוספות, שקריאת התורה של "זאת חנכת המזבח" של היום, שמגיעה לשיאה בנרות אהרן \ בהעלתך את הנרות, תיחשב לקיום מלא הסופי של פרסום הנס בחנוכה גם אחרי שכל הנרות שלנו סיימו לבעור בלילה הקודם.
ראה גם את הרמב"ן שם המצטט בצורה מפורסמת מדרש הקושר את נר חנוכה עם פרשת הנשיאים ועם הנס של הפך השמן. בנוסף, הבעל הטורים בתחילת פ' בהעלתך מעיר כי רעיון של פרסום הנס קיים בתחילת פרשת בהעלתך:
אמנם כל זה מציג תפיסה של "תורה" כממשיך את אור המנורה, אבל נראה שיש משהו עמוק יותר. שבסוף דבר,התורה היא הגורמת של אור והיא מקור האור.
זה ידוע שכאשר היה ליהודים אור במהלך מכת חושך, זה לא היה רק אור שמש עם העדר חושך, אלא נוכחות הרבה יותר עמוקה של סוג של אור שמימי, חיובי. אכן יש רק שתי דוגמאות בחומש לאור כזה עם ביטוי השורש של היה ואחריו המילה אור - בבריאת העולם ובמכת החושך:
(בראשית א:ג) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר
(שמות י:כג) לֹא רָאוּ אִישׁ אֶת אָחִיו וְלֹא קָמוּ אִישׁ מִתַּחְתָּיו שְׁלֹשֶׁת יָמִים וּלְכׇל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הָיָה אוֹר בְּמוֹשְׁבֹתָם
חומר למחשבה לגבי דוגמאות נוספות לניסוח מסוג זה, מוביל אותנו לתרגיל מעניין. כעת אנו טוענים חיפוש דרך כתובות האתרים הישירות החדשות שלנו עם התבנית הבאה שבה *הי* עוקב ישירות אחרי אור*:
https://basehasefer.com/#/search?terms="*הי* אור*"
כשאנחנו חוזרים לשמות י:כג, באה התבוננות מעניינת על ידי תרגום יונתן שמתרגם את הפסוק שלנו במכת חושך בדברים הבאים:
ובכל בני ישראל הוה נהורא למקבור רשיעיא דיבניהון דמיתו וזכאיא למעסוק במצותא במותבנהון
אור לבני ישראל לקבור בתוכם רשעים שמתו בזמן המגפה, ולצדיקים לעסוק במצוות. מזכיר קצת ובמקביל לסיפור חנוכה עם יהודים צדיקים מול מתיונים.
עדיין לא ברור מכאן אם האור היה גורם למצוות או שהמצוות היו גורם לאור.
ר' דוד צבי הופמן פרסם מהדורות של המדרש הגדול והמכילתא דרשב"י לפני למעלה מ-100 שנה.
במדרש הגדול על הפסוק שלנו, במכת חושך, יש הדברים הבאים שמוסיפים יותר מתרגום יונתן, אבל אולי אפילו מסביר או מרחיב את התרגום כאשר הוא מנגד את בני ישראל לעומת אומות העולם:
אמר ר' יצחק אוי להן לאומות העולם שהן נידונין לפי מעשיהן שנ' (ישעיה כ"ט ט"ו) הוי המעמיקים מה' לסתיר עצה והיה במחשך מעשיהם לפיכך לוקין בחשך שנ' (תהלים ל"ה ו') יהי דרכם חשך וחלקלקות, אבל ישראל מה כת' בהן ולכל בני ישראל היה אור במושבתם שהן עסיקין בתורה ובמצוות שכת' בהן (משלי ו' כ"ג) כי נר מצוה ותורה אור
ואכן ר' הופמן, בסעיף ההוספות במהדורתו של מכילתא דרשב"י, סובר שדברי המדרש הגדול נובע כאן מקורם מהתוכן של מכילתא דרשב"י.
בכל מקרה, המדרש מציין בבירור שהאור היה שם בזכות עסק בתורה ובמצוות.
ברוח זו, מתאים מאוד שהעל הנסים ממשיך שהקב"ה נותנים לרשעים להיות מובסים בידי הצדיקים והזדים יובסו בידי עוסקי תורתך.
בדרך זו, גם בשעות האחרונות של חנוכה ללא עזרת נרות, הבה נמשיך את אור חנוכה בחיזוק בעסק בתורה ובמצוות!
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.